Strategie, realisatie en verandermanagement

Kansen voor accountantskantoren
MKB Accountantskantoren hebben te maken met een sterk veranderende markt. OHM Advies ontwikkelde met ervaren business partners een praktische en inspirerende aanpak die deze sector helpt:

  • nieuwe kansen te benutten
  • de klantwaarde te verhogen
  • efficiency te vergroten
  • kosten te verlagen en
  • het afboeken van uren te minimaliseren

Vanuit onze ervaring binnen deze sector hebben we key processen in kaart gebracht. Die geven direct waardevolle inzichten voor eigenaren van MKB accountantskantoren.

Markt vraagt om andere aanpak
Het MKB heeft de accountant hard nodig. Niet alleen voor boekhouding, fiscale aangiften en het samenstellen van de jaarstukken. Maar ook om mee vooruit te denken en als sparringpartner in de bedrijfsvoering. Dat biedt volop kansen voor accountants. Zij zien het grotere belang van verhogen van klantwaarde voor hun MKB klanten en willen hun dienstverlening verbreden of actiever aanbieden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De wil om de klantwaarde te verhogen is er, maar wat is de weg?

Wij komen in de praktijk vaak accountantskantoren tegen die niet weten waar te beginnen. Waar ze bijvoorbeeld tegen aanlopen is:

  • Het in kaart brengen van de nodige veranderingen. Wat moet er precies veranderen?
  • Een gestructureerde aanpak om veranderingen blijvend door te voeren. Niet weten hoe.
  • Het veranderen van werkwijze, houding van medewerkers en managers is lastig te realiseren.
  • Binnen het MT staan neuzen niet dezelfde kant op. Dus geen commitment voor verandering.

Dit alles is wel nodig om de klant in iedere fase en situatie van zijn bedrijfsvoering proactief te helpen en adviseren.

Aanpak
Speciaal voor accountants ontwikkelden wij een veranderaanpak om de (klant)waarde te helpen verhogen. Praktisch en concreet. Daarnaast ontwikkelden wij een workshopreeks gebaseerd op het jaarrekening proces; Herkenbaar en draagt daardoor bij aan acceptatie van verandering. Door deze workshopaanpak creëer je steeds op zichzelf staande inspiratiemomenten, waar concrete acties uit naar voren komen. De workshops zijn in een reeks maar ook los van elkaar te volgen. De opbrengst van de sessies wordt gevisualiseerd en iedereen neemt concrete opdrachten mee terug naar kantoor. Zo blijft het niet bij ideeën, maar worden deze ook ten uitvoer gebracht.

Klant worden, klant zijn en klant blijven
Wij gebruiken in de workshops het klantproces als kapstok. Deze aanpak is door inzichten bij en samen met accountantskantoren tot stand gekomen. Geperfectioneerd in de praktijk. In iedere fase kun je door een paar slimme keuzes en verbeteringen al snel resultaat bereiken.

Het jaarrekening proces staat hierbij centraal, als rode draad. In elke fase hebben we verbeteringen paraat. We helpen organisaties dit in kaart te brengen en waar gewenst ondersteunen we ook in de uitvoering en begeleiding.

Achtergrond: Sandra Ohm
Sandra is business inspirator en verandermanager voor ondernemers en accountantskantoren die meer uit hun bedrijf willen halen. Geïnspireerd door de behoefte in de markt aan praktische, laagdrempelige en écht werkende oplossingen ontwikkelde ze specifiek voor accountantskantoren een veranderprogramma en diverse workshops rondom thema’s waaronder reduceren afboekingen uren, toegevoegde waarde door advies en klantsegmentatie voor MKB accountants die vooruit willen.

In samenwerking met Novak geeft Sandra op 2 november een workshop:  ‘Jaarrekening proces als groeimotor’ – Reduceren afboeken uren.

Klik hier voor meer informatie.

Contact
OHM Advies
06 41040420
info@ohmadvies.nl
https://ohmadvies.nl
https://ohmadvies.nl/accountancy/
www.linkedin.com/in/sandraohm

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.