Begin dit jaar startten de NBA-Commissie MKB, de Novaa en de SRA een overleg om gezamenlijk specifiek beleid te ontwikkelen voor met name de kleinere mkb-accountantspraktijken. Visie Beleid start met visie. Op dinsdag 9 mei en dinsdag 20 juni organiseerden wij rondetafels die zoveel waardevolle input opleverden dat besloten is […]
Actuele berichten
Update Novak Kwaliteitssysteem module Fiscale opdrachten 2023 beschikbaar
Vanaf heden is de update voor het Novak Kwaliteitssysteem module Fiscale opdrachten 2023 beschikbaar. U kunt deze update ophalen, verwerken en vervolgens toepassen. Inhoud update Op hoofdlijnen bevat deze update de volgende wijzigingen: Diverse instructies en modellen zijn waar nodig tekstueel (beperkt) aangescherpt; De sectie over horizontaal toezicht is inhoudelijk […]
Update Novak Kwaliteitssysteem module HRM 2023 beschikbaar
Vanaf heden is de update voor het Novak Kwaliteitssysteem module HRM 2023 beschikbaar. De inhoud bevat op hoofdlijnen de volgende aanscherpingen: De salaristabellen zijn geactualiseerd op basis van het onlangs verschenen Benchmarkrapport Accountancy 2023 – 2024 van Novak en Full•Finance; Per 1 januari 2024 staan diverse wetswijzigingen op stapel, zoals […]
MKB Accountant Alexander Coeleveld gaat het Novak DIRECT-team versterken.
Alexander Coeleveld gaat vanaf 1 december 2023 kantoorleden van Novak vaktechnische ondersteuning bieden. Met zijn 23 jaar ervaring in de MKB samenstelpraktijk en zijn passie voor vaktechniek zal hij bij Novak via de servicedesk Novak DIRECT uiteenlopende vaktechnische vraagstukken beantwoorden. Daarnaast zal hij ondersteuning bieden aan accountantskantoren op het gebied van onder andere […]
SpeakUp: unieke oplossing om volledig te voldoen aan de strengere klokkenluiderswet
SpeakUp Totaal: de unieke oplossing om volledig te voldoen aan de strengere klokkenluiderswet Accountantskantoren met personeel moeten sinds 18 februari jl. voldoen aan de nieuwe Wet bescherming klokkenluiders. Dit betekent dat u een interne procedure moet hebben die aan strengere eisen voldoet en zodat melders van misstanden en integriteitsschendingen via […]
Uw PE-portfolio over 2023
Het najaar van 2023 markeert voor de meeste accountants het derde jaar op rij waarin zij zich buigen over hun persoonlijke reflectie voor hun permanente educatie (PE). Bij Novak begrijpen dat dit proces soms als ongemakkelijk en uitdagend kan worden ervaren, met name als het aankomt op het beschrijven van […]
Column Wim Huurman (Novak DIRECT HRM) : Herstel bij langdurige arbeidsongeschiktheid?
Werkgevers klagen ‘steen en been’ nu de arbeidsongeschiktheid jaarlijks blijft toenemen, net als de personeelsschaarste. Dit versterkt elkaar op een negatieve manier. Volgens het CBS was het ziekteverzuim in 2022 5,2%. Met name de toename van langdurig en werkgerelateerd ziekteverzuim is zorgwekkend en behelst gemiddeld bijna 40 dagen (€ 11.000,- […]
Benchmarkmiddag Amsterdam 20 november, thema ‘Mental health’
Op maandag 20 november a.s. organiseren ABN AMRO, Full Finance en Novak de Benchmarkmiddag n.a.v. het Benchmarkonderzoek Accountancy. Het thema dit jaar is Mental health. Mental health is belangrijker dan ooit en staat onder druk bij de medewerkers van kantoren. Vanwege de krappe arbeidsmarkt is het alle hens aan dek […]
Webinar Company.info
Afgelopen maand namen tientallen Novak-leden deel aan een webinar in samenwerking met Company.info. Company.info is marktleider in B2B-data. Ze beschikken over de meest actuele en complete bedrijfsinformatie die ze voor je samenbrengen, structureren en toepasbaar maken op basis van slimme technologie. Hiermee helpen zij accountantskantoren om veilig en verantwoord zaken […]
Column Theo Gommer (Novak DIRECT pensioen): Financiële stress
Uit onderzoek blijkt dat 20% van alle werkenden financiële stress heeft. En dat de helft van alle huishoudens onvoldoende spaargeld heeft volgens de norm daarvoor. En dat heeft uiteraard weer invloed op het functioneren op de werkvloer. Kennis Ondanks de ‘florerende’ arbeidsmarkt is dit eigenlijk vreemd. De oorzaak is tweeledig. […]