Update Novak Kwaliteitssysteem

Vanaf heden is de update 2024 voor uw Novak Kwaliteitssysteem beschikbaar. Dit voor de modules:

  • Kantooropzet en beheersing (‘Standaard regime’ NVKS en ‘Verlicht regime’ NVKS);
  • Kantoorregelingen (‘Standaard regime’ NVKS en ‘Verlicht regime’ NVKS);
  • Samenstellingsopdrachten;
  • Overige non-assurance-opdrachten;
  • Modellenbibliotheek.

Op hoofdlijnen bevat deze update de volgende uitbreidingen, aanscherpingen en verbeteringen:

Module Kantooropzet en beheersing

  • De maatregelen die in deze module waren opgenomen ten aanzien van de 53 maatregelen vanuit het rapport ‘In het publiek belang’ zijn verwijderd of herschreven indien een maatregel inmiddels is verankerd in wet- en regelgeving (alleen voor kantoren vallende onder het standaard regime NVKS);
  • De opleidingseisen vanuit de Wwft zijn verder verduidelijkt in het risicobeleid;
  • Het informatiebeveiligingsbeleid is aangescherpt in verband met NIS2 (alleen voor kantoren vallende onder het standaard regime NVKS);
  • De instructie inzake de jaarlijkse evaluatie vanuit de NVKS is aangesloten op de nieuwe compliance tool COMPact van de NBA. Hierdoor is een volledige aansluiting ontstaan tussen de inhoud van COMPact en het Novak Kwaliteitssysteem. Ook is een nieuwe kruistabel toegevoegd waarmee de aansluiting tussen COMPact en het Novak Kwaliteitssysteem inzichtelijk wordt gemaakt. Daarnaast zijn algemene aandachtspunten die de afgelopen periode naar voren zijn gekomen bij de periodieke kwaliteitstoetsingen vanuit de NBA eveneens verwerkt. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de aandacht voor de correcte toepassing van de externe verslaggevingsregels en (de zichtbaarheid van) de rode draad in de diverse accountantsdossiers. Het model voor vastlegging van de jaarlijkse evaluatie vanuit de NVKS en de bijbehorende IKO-checklists voor de review van afgesloten NVKS-dossiers zijn eveneens aangepast.

Module Kantoorregelingen 

  • De beschrijving van de risicoclassificatie die wordt gebruikt in het risicoprofiel van de cliënt is in samenspraak met het BFT nieuw opgezet. Hierbij wordt een directe koppeling gelegd tussen de gekozen risicoclassificatie op cliëntniveau en het van toepassing zijnde type cliëntenonderzoek vanuit de Wwft dat dient te worden uitgevoerd;
  • Artikelen zijn daar waar nodig aangescherpt op basis van de herziene NBA Handreiking 1137 ‘Corruptie, werkzaamheden van de accountant’;
  • Een nieuw model register voor de vastlegging van klachten en schendingen is toegevoegd;
  • Ten aanzien van ongebruikelijke transacties (Wwft) zijn voorbeelden opgenomen;
  • De instructie inzake grensoverschrijdende constructies voor belastingen (DAC6) is grotendeels herzien, mede op basis van de meest recente leidraad.

Module Samenstellingsopdrachten

  • De instructie inzake indicaties van fraude en niet-naleving van wet- en regelgeving is aangescherpt op basis van de herziene NBA Handreiking 1137;
  • De instructie inzake continuïteit is in lijn gebracht met de reeds eerder dit jaar aangepaste artikelen in de module Beoordelingsopdrachten en de module Controleopdrachten over continuïteit.

Module Overige non-assurance-opdrachten

  • Een nieuwe instructie voor het verstrekken van accountantsmededelingen ten behoeve van Know Your Cliënt inclusief bijbehorende modellen is toegevoegd. Hiermee kan de accountant inspelen op vragen van banken inzake het Wwft-cliëntenonderzoek.

De update bestaat uit wijzigingsvoorstellen op bestaande artikelen en een aantal nieuwe artikelen. Daarnaast komt bij deze update de module ‘Aanvullende maatregelen coronacrisis’ te vervallen aangezien de NOW en TVL opdrachten zijn afgerond.

In de handleiding behorende bij deze update (zie hieronder) is een detailoverzicht opgenomen waarmee u precies kunt zien welke artikelen zijn gewijzigd of nieuw zijn toegevoegd. Ook is in deze handleiding opgenomen hoe u de bovengenoemde module eenvoudig kunt archiveren. Tot slot is in deze handleiding op artikelniveau in detail beschreven wat er is gewijzigd en waarom.

Handleiding
Voor zowel als hulp bij de verwerking van deze update als het inzicht verkrijgen in de wijzigingen op detailniveau per artikel, is een handleiding beschikbaar die u hier kunt downloaden. Wij raden u dringend aan om de handleiding door te nemen. Hiermee bent u ook vaktechnisch weer helemaal bij voor wat betreft de wijzigingen in uw kwaliteitssysteem.

Onderhoudsabonnement
Het beheer van uw Novak Kwaliteitssysteem is eenvoudig geregeld met het aanvullende onderhoudsabonnement! Hiermee heeft u geen omkijken meer naar het beheer van uw kwaliteitssysteem (kantoorspecifiek maken, updates verwerken, etc.). Informatie over dit aanvullende abonnement vindt u hier op de website van Novak. Lees de ervaringen van kantoren die u zijn voorgegaan op www.mijnkwaliteitssysteem.nl/reviews.

Jaarlijkse evaluatie NVKS/dossierreviews of voorbereiding op toetsing 
Dient u in 2024 nog de verplichte jaarlijkse evaluatie in het kader van de NVKS uit te voeren dan wel dossierreviews uit te voeren op enkele afgesloten dossiers? Wordt u dit jaar nog getoetst  en/of bent u zich hierop aan het voorbereiden? De adviseurs van Novak helpen u graag! Neem contact op met Novak (novak@novak.nl, 070-3524002) en informeer naar de mogelijkheden.

Nog vragen?
Mocht u nog vragen hebben over deze update of de verwerking daarvan, dan kunt u een e-mail sturen naar redactie@novak.nl. Voor (technische) vragen over (uw toegang tot) Scienta kunt u contact opnemen met Scienta (0341 – 700 256) of support@scienta.nl.

Novak DIRECT
Graag attendeer ik u tot slot nog op de mogelijkheid om hier rechtstreeks uw vragen aan één van de adviseurs van Novak DIRECT te stellen.

Met vriendelijke groeten,

Marcel Kurvers
Projectmanager Novak Kwaliteitssysteem

Comments are closed.