De arbeidsmarktkrapte houdt nog steeds aan. In het derde kwartaal van 2023 is het iets afgenomen volgens het CBS, maar nog steeds waren er gemiddeld over de eerste 3 kwartalen van 2023 gemiddeld 122 vacatures op 100 werklozen. Er ontstaat hierdoor een vlucht naar ZZP-schap, waardoor bijvoorbeeld ziekenhuizen steeds dieper in de rode cijfers terecht komen. Bedrijven en instellingen rollen over elkaar heen om de gunst van de sollicitant, maar of dat altijd goed is…
Het lijkt wel of alle goocheldozen van de ‘Employer Branding Marketeers’ geopend zijn en iedere truc is toegestaan. Eerlijk gezegd stoor ik mijzelf er behoorlijk aan en heeft het een grote schijn van ‘Human Washing’, vergelijkbaar met ‘Green Washing’.
Als voorbeelden uit de goocheldoos gelden persoonlijke verhalen van medewerkers met opvallend geredigeerde teksten in de wervingscampagnes. Deze benadrukken de ‘communities’ binnen de organisatie, waarbij de indruk ontstaat alsof niemand meer uit de recreatieve huiskamers tussen het (winter)sporten, maatschappelijk vrijwilligerswerk en ‘chillen’ door aan werk toe lijkt te komen. Er wordt naarstig gezocht naar:
- Customer Hapiness Enablers;
- Returns Revengers;
- Market Miracle Makers;
- Digital Temtation Prophets;
- Senior Financial Samurai.
Serieus? Vervolgens krijgt men bij in dienst treden een overeenkomst die meer op een stripboek of routekaart lijkt dan op wat dan ook. De groene arbeidsvoorwaarden ‘vliegen om de oren’ en er wordt onvermoeibaar gewerkt aan talentontwikkeling in een omgeving waarin je ‘gespamd’ wordt met ‘feedback and feedforward’. Diversiteit, inclusiviteit en vitaliteit verdringen elkaar om aandacht. De klant is door de medewerker vervangen welke nu centraal staat in de organisatie.
Wordt ik nu te oud en verzuurd om hierin mee te gaan? Nee, zeker niet. Als het bij de organisatie past en herkenbaar in het DNA zit, dan is het prima. Het probleem begint echter bij het feit dat veel organisaties nu de kandidaten proberen te verleiden met beloften die totaal niet passen bij wat zij in de realiteit kunnen bieden. Na een vooral maskerende ‘onboarding’ begint de realiteit bij de nieuwbakken collega’s door te dringen. Weg is opeens het ‘buddysysteem’, ‘feedback and feedforward’ en er komt een grote stroom aan werk en problemen over de collega heen.
Beste werkgevers van Nederland, het is niet raar dat de medewerkers weer weg gaan als jouw ‘employer branding’ niet past bij jouw DNA. Je kunt niet ongestraft valse verwachtingen wekken en vitaliteit op kantoor is meer dan alleen vers fruit ter beschikking stellen…
Wat wel werkt? Kies onderscheidende kernwaarden die passen bij uw organisatie en werk deze herkenbaar uit in het gehele personeelsbeleid. Hierbij geldt dat het beperkt houden van de kernwaarden de slagingskans verhoogt. Kiezen is vooral de kunst van het loslaten.
Ik wens u met deze authentieke boodschap een mooi nieuw jaar waarin uw dierbaren als mens echt centraal staan!
Heeft u vragen omtrent dit onderwerp? Neem dan contact op met:
Drs. Wim Huurman, Wim is HRM-adviseur en al meer dan dan twintig jaar eigenaar van Pilatusdam Mens & Organisatie (zie www.pilatusdam.nl) en Novak DIRECT adviseur op HRM gebied.
Telefoon: 079-3313747/06-2060274
E-mail: wim.huurman@pilatusdam.nl.
Website: www.pilatusdam.nl