Overgangsregeling UBO-register aangescherpt: nieuwe regels sinds 1 augustus 2024

Alle Wwft-instellingen moeten op termijn weer directe toegang krijgen tot het UBO-register. Zo ook accountantskantoren. Zolang deze directe toegang er nog niet is gelden sinds 1 augustus jl. nieuwe regels. Wwft-instellingen dienen bij het aangaan van een nieuwe zakelijke relatie bij de cliënt een gewaarmerkt uittreksel uit het UBO-register op te vragen. De cliënt kan dit uittreksel hier opvragen via de website van de Kamer van Koophandel (KvK). Deze regeling geldt zolang Wwft-instellingen zelf nog geen toegang tot het UBO-register hebben.

Let op: inmiddels is gebleken dat een holding-bv als bestuurder van een werk-bv geen uittreksel kan opvragen van de werk-bv. Dit betekent dat van een werk-bv met een holding-bv als enig bestuurder geen uittreksel kan worden opgevraagd. Inmiddels is dit gemeld bij de KvK en het ministerie van Financiën en wordt gezocht naar een praktische oplossing.

Terugmeldplicht

Als een Wwft-instelling een verschil constateert tussen de informatie uit het UBO-register en andere beschikbare informatie, is de instelling verplicht dit verschil terug te melden aan de KvK. Dat kan hier op de website van de KvK. Vanaf 1 oktober 2024 geldt deze terugmeldplicht ook als een instelling een gewaarmerkt uittreksel van een cliënt ontvangt. Bij verschillen kan het bijvoorbeeld gaan om ontbrekende UBO’s, personen die onterecht in het UBO-register staan of indien een onjuist belang of onjuiste omvang van het belang van een UBO in het register is opgenomen.

Update Novak Kwaliteitssysteem

Op basis van bovenstaande is vanaf heden een update beschikbaar voor gebruikers van het Novak Kwaliteitssysteem zodat de van toepassing zijnde instructie(s) aansluiten op de actualiteit.

Comments are closed.