Pensioentransitie is begonnen!

De eerste pensioenfondsen zijn overgestapt op het nieuwe pensioensysteem. Vooralsnog zonder ‘grote problemen’. De (kort geding) rechter oordeelde op het laatste moment nog dat er geen aanleiding was om het uit te stellen. Het argument van de deelnemer dat hij langer tijd nodig had om zich voor te bereiden op de nieuwe uitkering, die hoger was (!), was ook wat knullig natuurlijk.

Schade?
Daar zit ook de crux, wat is iemands schade als je een hogere pensioenuitkering krijgt? Juridisch lastig om dat nu al te onderbouwen. Dat het nieuwe pensioensysteem een andere systematiek kent om de jaarlijkse aanpassingen te bepalen, maakt het mijns inziens niet ‘schadeplichtig’.

Met name gepensioneerden zijn ook tegen omdat ze dan de kans op hun inhaalindexatie zien verdampen. Maar ja, de grote vraag is natuurlijk of zij een recht hadden hierop? Immers, de indexatie-toezegging is altijd voorwaardelijk geweest. En om elke mogelijke indexatie in relatie tot de ambitie maar ‘op de lat’ bij te schrijven, gaat mijns inziens juridisch te ver.

Gevolgen
De rol van de accountant in deze hele transitie is dan ook niet zozeer de transitie sec of de keuzes die daaraan ten grondslag liggen – tenzij hij ook de accountant van het pensioenfonds is – maar de gevolgen daarvan. Wat betekenen die voor werkgever en wat voor de werknemers, inclusief gepensioneerden (en nabestaanden).

Naast de omzetting moet de accountant uiteraard kennis hebben van de nieuwe pensioenpremie en ook van de compensatie die is afgesproken. En wat de gevolgen daarvan zijn voor zijn relatie (werkgever). Ook de overstap van een stijgende beschikbare premie-regeling naar een flatrate-premie heeft gevolgen voor de financiële huishouding van de werkgever. Waarbij er ook aandacht moet zijn voor de communicatie daarvan. Voldoen de info van het fonds/uitvoerder of moet er extra worden gecommuniceerd en zo ja, wie doet dat. Tot slot is van belang wat de hoogte wordt van het nieuwe partnerpensioen en de vraag of dat voldoende goed is gecommuniceerd met de werknemers – en hun partners.

Procesbewaker en controleur
Kortom, niet de omzetting sec of de keuzes, maar met name de gevolgen van de nieuwe pensioenregeling op de financiële huishouding van de werkgever is voer voor accountants. En met name ook de communicatie. Daar schort het immers nogal eens aan!

Dat kan hij allemaal prima mee bewaken en controleren, zonder pensioendeskundige te zijn. En dat verwacht zijn klant ook. En mochten er toch nog claims komen – terecht of niet – schakel een deskundig pensioenadvocaat in!

Wilt u meer weten over dit onderwerp of kan ik u helpen met bovenstaande?

Neem dan contact op met &Gommer Pensions Group 013 207 0052 of kijk op : www.gommerpensions.nl 

Theo Gommer, telefoon: 013-2070052/06-51449524
mr Theo Gommer is Managing Partner van Gommer Advocaten en Managing Partner van &Gommer Pensions Group.
E-mail: theogommer@gommerpensions.nl
Website: www.gommerpensions.nl

Comments are closed.