Vanaf heden is een update voor jouw Novak Kwaliteitssysteem beschikbaar in verband met de implementatie van SKM 2 in het Novak Kwaliteitssysteem. Je dient deze update op te halen en kantoorspecifiek te maken alvorens de update kan worden toegepast binnen het kantoor.
Inhoud
Deze update bevat de wijzigingen in de ‘Instructie opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB)’ die nodig zijn om aan te sluiten op de onlangs gepubliceerde Standaard voor Kwaliteitsmanagement 2 (SKM 2). Dit is de Nederlandse vertaling van de internationale ISQM 2, die in december 2020 is uitgebracht door de IAASB.
De Standaard vormt een aanvulling op SKM 1. Waar SKM 1 zich richt op het kwaliteitsmanagementsysteem van het accountantskantoor, richt SKM 2 zich specifiek op de opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB) als maatregel binnen het kwaliteitsmanagementsysteem. Een OKB is een objectieve evaluatie van de significante oordeelsvormingen van het opdrachtteam en van de conclusies, die daaruit zijn getrokken.
SKM 2 gaat op hoofdlijnen onder andere over:
- wanneer een OKB verplicht is;
- de aanstelling, geschiktheid en de rol van de OKB-er tijdens de opdracht;
- de verantwoordelijkheden van de OKB-er;
- de timing van de OKB;
- de vorm en inhoud van de documentatie;
- de wijze van communicatie.
De ‘Instructie opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB)’ in de module Kantoorregelingen (sectie ‘Overige wet- en regelgeving’) was mede gebaseerd op de ‘NBA-handreiking 1149: OKB uitvoering en documentatie’ uit 2022. Bij de ontwikkeling van deze NBA-handreiking heeft men reeds rekening gehouden met ISQM 2 waardoor de wijzigingen in de ‘Instructie opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB)’ redelijk beperkt zijn gebleven.
Onderhoudsabonnement
Het beheer van jouw Novak Kwaliteitssysteem is eenvoudig geregeld met het aanvullende onderhoudsabonnement! Hiermee heb je geen omkijken meer naar het beheer van jouw Novak Kwaliteitssysteem (kantoorspecifiek maken, updates verwerken, etc.). Informatie over dit aanvullende abonnement vindt je hier op de website van Novak. Lees de ervaringen van kantoren die reeds lange tijd gebruik maken van het aanvullende onderhoudsabonnement op www.mijnkwaliteitssysteem.nl/reviews.
Nog vragen?
Mocht je nog vragen hebben over deze update of de verwerking daarvan, dan kan je een e-mail sturen naar redactie@novak.nl. Voor (technische) vragen over (de toegang tot) Scienta kan je contact opnemen met Scienta (0341 – 700 256) of support@scienta.nl.
Novak DIRECT
Graag attendeer ik je tot slot nog op de mogelijkheid om hier rechtstreeks jouw vragen aan één van de adviseurs van Novak DIRECT te stellen.
Met vriendelijke groeten,
Marcel Kurvers
Projectmanager Novak Kwaliteitssysteem