BLOG: Office 365: zo geregeld, of toch niet?

U zit in de cloud bij uw IT-dienstverlener en u wilt graag de overstap maken naar Office 365. De voordelen van altijd en overal kunnen beschikken over uw documenten (al dan niet in combinatie met Microsoft Teams) zijn door de coronacrisis namelijk nog veel duidelijker geworden. uw bestanden en softwarepakketten die niet webbased zijn, staan al in de cloud bij uw IT-dienstverlener. De overstap naar Office 365 is dus zo geregeld. Of toch niet? Houd in een dergelijke situatie rekening met een aantal factoren.

Denk bijvoorbeeld eerst goed na over wat u gaat doen met softwarepakketten die nu niet webbased zijn. Wilt of kunt u deze softwarepakketten (nog) niet vervangen door webbased oplossingen, dan moeten ze ergens gehost worden. Dit kan bijvoorbeeld op een Citrix- of RDS-server. Vaak is dit al de huidige manier van uw IT-dienstverlener. u betaalt hierbij voor een vooraf afgesproken hoeveelheid aan ruimte, ook al gebruikt u deze niet volledig. Het is echter ook mogelijk om ze bij Microsoft onder te brengen in Azure. Voordeel hiervan is dat u gaat betalen voor het daadwerkelijke verbruik en dat u flexibel kunt op- en afschalen. Een derde mogelijkheid is het hosten direct bij de softwareleverancier. Verschillende partijen, zoals Unit4 Bedrijfssoftware, AFAS en Exact, bieden deze mogelijkheid aan.

Daar gaat het verdienmodel
Houd er rekening mee dat niet iedere IT-dienstverlener staat te juichen wanneer u de stap naar Office 365 wilt maken. Veel verdienmodellen zijn ingericht op het hosten van data, het onderhouden en updaten van software en beveiliging. Met een eventuele overstap naar Office 365 en de bijbehorende effecten komen deze verdienmodellen onder druk te staan.

Tip
Let op: Office 365 werkt het beste op een Windows 10-computer. Heeft u bijvoorbeeld alleen maar thin clients voor uw medewerkers, die verbinding maken met de huidige RDS-server van uw IT-dienstverlener? Dan is het raadzaam om bij een migratie van de RDS-Server naar Microsoft Azure nieuwe computers (laptops of desktops) aan te schaffen.

Ondersteuning
Denkt u na over Office 365 of andere stappen op het gebied van ICT en wilt u dit goed aanpakken? F1 Leiderschap helpt u met het maken van de juiste keuze, die passen bij uw organisatie. Door middel van de Bedrijfsscan breng ik samen met u de verbeterpunten, stappen en ICT in kaart die nodig zijn om uw doelen te behalen.

Informatie of contact?
Binnen Novak DIRECT werken wij met een team van adviseurs, allemaal specialisten op hun eigen vakgebied. Mark ter Steege (F1 Leiderschap en Novak DIRECT Adviseur) is al jaren werkzaam in de ICT-branche voor o.a. accountants. Voor al uw ICT vragen kunt u vanaf nu bij hem terecht. Mark helpt organisaties met de F1 methode in 5 stappen naar meer werkvreugde, minder verspilling en tevreden klanten. Mark is te bereiken via het telefoonnummer van Novak DIRECT (085-0220150) of via het webformulier. Dit nummer kunt u ook bellen voor vragen aan onze andere adviseurs over accountancy, pensioenen, HRM, financieringen, software en verzekeringen.

Print Friendly, PDF & Email

Comments are closed.