Home » HRM

Novak Direct HRM: Tevreden generaties…

Medewerkerstevredenheid wordt steeds belangrijker, jammer dat dit vaak alleen deze mate van aandacht krijgt in tijden van personele schaarste. Tevreden medewerkers zorgen namelijk voor betere werksfeer, lager ziekteverzuim,  grotere motivatie en creativiteit, hogere productiviteit, meer loyaliteit en meer tevreden klanten. Wie wil dit nou niet?

De vraag is of je op een eenduidige manier de tevredenheid voor alle werkzame generaties binnen een organisatie kan bereiken. Alhoewel de (stereo)typeringen niet volledig opgaan is er wel een lijn te ontdekken bij de verschillen tussen de generaties.

Soms wordt gedacht dat per generatie een ander personeelsbeleid en een andere aansturing noodzakelijk is. Dat is niet het geval, zowel personeelsbeleid als leiderschapsstijl dienen inclusief te zijn voor de diverse generaties. Wat uiteraard niet wil zeggen dat er geen verschillen zijn.

Aspecten die met name bijdragen aan werknemerstevredenheid zijn communicatie/feedback, autonomie, leiderschap, erkenning en waardering, opleidings- en ontwikkelmogelijkheden, werk- en privébalans. Er zijn echter verschillen tussen de diverse generaties. Inclusief personeelsbeleid en leiderschap zorgen voor het realiseren van synergievoordelen uit de verschillen tussen de, op de werkvloer aanwezige, generaties. Dan toch de onderlinge verschillen die ik hieronder in hoofdlijn schets.

De Babyboomers hebben een sterke werkethiek en zijn loyaal aan het team en aan het bedrijf. Ze hechten aan een goede sfeer en samenwerking. Erkennen van hun ervaring en bijdragen, bijvoorbeeld door begeleider te mogen zijn van nieuwe collega’s kan positief bijdragen aan hun tevredenheid.

De Verloren Generatie hecht aan autonomie en flexibiliteit. Ze zijn gericht op kansen voor persoonlijke ontwikkeling, maar werken het liefst samen in teams. Duidelijke communicatie, trainingen en flexibele werktijden kunnen bijdragen aan hun tevredenheid.

De Patatgeneratie is direct en resultaatgericht. Ze zijn pragmatisch en willen kennis en ervaring direct toepassen. In de samenwerking wordt gelet op delegeren en ze bouwen bewust aan hun netwerk. Training ‘on the job’, betrokkenheid in communicatie en regelmatige feedback over resultaten kunnen bijdragen aan hun tevredenheid.

De Millenials zijn snelle ‘multitaskers’ die op zoek zijn naar zingeving. Ze verwachten snelle terugkoppeling. Bedrijven met een duurzame en authentieke boodschap waar ze zichzelf thuis voelen en waarbinnen ze door coaching verder kunnen ontwikkelen kunnen bijdragen aan hun tevredenheid.

De Zoomers zijn volledig opgegroeid met internet en sociale media. Ze willen authenticiteit en sociale impact. Op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid gerichte organisaties die aandacht hebben voor persoonlijke ontwikkeling kunnen bijdragen aan hun tevredenheid.

Volgens mij is het niet al te lastig om hier een lijn in te ontdekken en verder vorm te geven aan een inclusief beleid. Een klein praktisch voorbeeld, als je medewerkerstevredenheid wil meten stel dan formulieren beschikbaar, een digitale enquête via intranet en een interactieve app. Wat dan ook de voorkeur is, er is altijd een keuze. Een duurzame en inclusieve toekomst gewenst voor allen!

Heeft u vragen omtrent dit onderwerp? Neem dan contact op met:

Drs. Wim Huurman, Wim is HRM-adviseur en al meer dan dan tien jaar eigenaar van Pilatusdam Mens & Organisatie (zie www.pilatusdam.nl) en Novak DIRECT adviseur op HRM gebied.

Telefoon: 079-3313747/06-2060274
E-mail: wim.huurman@pilatusdam.nl.
Website: www.pilatusdam.nl

Comments are closed.